Dälek – Abandoned Language [Ipecac, 2007]

 

Wykonawca: Dälek
Album: Abandoned Language | Rok: 2007
Wytwórnia: Ipecac | Nośnik: CD
Gatunek: rap, noise
Podobne: Sensational, cLOUDDEAD, Oddatee


Recenzja: Dälek to jedna z tych grup, których styl ciężko zaszufladkować. Dla przeciętnego hip-hopowego fana są zbyt awangardowi i hałaśliwi, natomiast dla miłośników cięższych brzmień za dużo w ich muzyce rapu. Dlatego ich publiczność stanowi bardzo różnorodna grupa ludzi, łącząca wiele muzycznie przeciwległych biegunów, co najlepiej widać na koncertach. Na ‘Abandoned Language’ słyszymy charakterystyczny, pełen zgrzytów styl tego duetu, który opisuje go słowami:

Kiedy słuchasz go po raz pierwszy, wciągniesz się za sprawą melodii (…) za dziesiątym przesłuchaniem, odkryjesz, że wciągnięto cię w dziwny świat. Chcemy cię objąć dźwiękiem a potem udusić.

‘Abandoned Languge’ jest rzeczywiście pełna melodii(!) budowanych przy pomocy środków o czystszym niż dotychczas brzmieniu. Oprócz sampli pojawiło się instrumentarium – są smyczki, trąbka, harmonijka, gitara akustyczna. Oktopus bardziej świadomie wykorzystuje przygniatające i hałaśliwe dźwięki, które są jego znakiem rozpoznawczym. Razem z zaangażowanymi społecznie tekstami MC Dälek tworzą przytłaczającą mieszankę, nawet dla wyrobionego słuchacza. Dojrzalsze podejście do brutalnych, przerażających i odstraszających dźwięków pozwoliło zbudować wciągające podkłady, które podkreślają wyeksponowany w produkcji wokal stanowiący siłę tego albumu. Najlepiej słychać to w Paragraph Relentless z gościnnym udziałem Roba Swifta oraz w Corrupt (Knuckle Up), w którym świetnie wypada refren z grupowymi, agresywnymi okrzykami. Starved For The Truth z basem wyjętym z Angel Massive Attack, zornowską trąbką i ulicznymi syrenami w pewnym momencie tworzy cudowną kakofonię. Podobną usłyszymy jeszcze w Lynch (tytuł jest nieprzypadkowy, Dälek inspirował się filmami Davida Lyncha) – brak beatu, rytm stworzony orkiestrowo-gitarowym kolażem, atakuje pełną zgiełku ścianą dźwięku, aż w końcu odpuszcza i  poddaje się w ostatniej rundzie. Ponad te wszystkie dobre kawałki znacząco wybija się jeden – Tarnished. Jego intro to absolutne mistrzostwo w scratchowaniu – Mista Sinista (kolejny gość z x-Ecutioners) igłą i winylami wyczarował smyczkowe solo! Wierna imitacja zostaje odzwierciedlona w outro, tym razem prawdziwymi smykami. Delikatnie, z pianinem zaczyna się (Subversive Script), a jego hałaśliwa coda jest godnym zwieńczeniem całości. Po niej nie mamy wątpliwości, czyjego albumu właśnie skończyliśmy słuchać.

Opakowanie: Płytę dostajemy w jewelcase z grubą książeczką z rozmazanymi, poruszonymi zdjęciami. Przedstawiają one MC Dälek i Oktopusa oraz kilka tworzących hiphopowy nastrój miejsc i tagów. Fotografie stanowią tło dla tekstów MC, a te nadrukowano przezroczystym lakierem – wygląda to świetnie, ale jest niemalże nieczytelne.


Ocena: b. dobry 5 / 6

Lista utworów:
1. Abandoned Language
2. Bricks Crumble
3. Paragraphs Relentless
4. Content to Play Villain
5. Lynch
6. Stagnant Waters
7. Starved for Truth
8. Isolated Stare
9. Corrupt (Knuckle Up)
10. Tarnished
11. (Subversive Script)

Czas: 62:47
Producent: MC Dälek, Oktopus i Still

Reklamy

~ - autor: Krzysztof Pietraszewski w dniu 22 czerwca 2011.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s