DM&P Trio – Insular Dwarfism [Audiotong, 2011]

 

Wykonawca: DM&P Trio
Album: Insular Dwarfism | Rok: 2011
Wytwórnia: Audiotong | Nośnik: CD
Gatunek: improv, jazz
Podobne: OCD Trio, Fuka Lata, Aloes


Recenzja: DM&P to krakowskie trio na dwa saksofony i elektronikę. Ich nazwa już kilka razy rzuciła mi się w oczy na plakatach, a w rozmowach przy piwie obiła o uszy, jednak na płycie to ich debiut. ‘Insular Dwarfism’ ukazał się w niezwykle pomocnej dla takich artystów oficynie Audiotong. Takich to znaczy eksperymentujących i improwizujących, odważnych i innowacyjnych. Te epitety doskonale pasują do muzyki Pawła Dziadura, Sławomira Malera i Philipa Palmera.

‘Wyspiarska Karłowatość’ to proces, w którym zwierzęta zamieszkujące małą wyspę, a więc środowisko z ograniczoną pulą genów, wraz z upływem czasu zmniejszają swój rozmiar w wyniku doboru naturalnego. Ten tytuł jest metaforą procesu twórczego, w którym formował się styl grupy i materiał na tę płytę. Kiedy trio powstało 5 lat temu, krakowska scena muzyki eksperymentalnej była skromna, zatem i okazji do wymiany idei z innymi otwartymi muzykami nie było zbyt wiele. DM&P zostało niejako zmuszone do pracy w limitowanym składzie i zagłębienia się w siebie samych. Zaowocowało to znakomitym zgraniem zespołu i znajomością swoich możliwości.

‘Insular Dwarfism’ to płyta z free-jazzowym zacięciem. Improwizacje saksofonów nadają główny ton płycie, a Paweł Dziadur parafrazuje je swoim oprogramowaniem o nazwie wave_attack. Zamiast dostosowywać się do istniejących aplikacji, postanowił taką na miarę własnych potrzeb napisać. Program jest wciąż rozwijany i pozwala na przetwarzanie dźwięku w tym samym czasie, w którym jest dostarczany przez źródło, np. instrument. W czasie rzeczywistym umożliwia świadomą modyfikację dźwięku, który nie był wcześniej przygotowywany i nagrywany. Celem jest osiągnięcie jak największej możliwości przekształceń przy jak najmniejszym opóźnieniu reakcji i łatwym w obsłudze interfejsie, sterowanym gestami jednoznacznie odczytywanymi przez program. W tym miejscu program staje się instrumentem, w którym odpowiednie interakcje wywołują pożądany efekt na podstawie dostarczanego na żywo dźwięku. Swoboda jaką dostaje użytkownik, pozwala skupić się na improwizacji, nie zaś na obsłudze aplikacji. Przypomina to oprogramowanie do tworzenia wizualizacji na żywo jako oprawy koncertów.

Bez tej wiedzy nie sposób docenić walorów muzyki DM&P Trio i roli jaką w niej odgrywa elektronika, która momentami przejmuje stery wciąż pozostając w tle saksofonów. Wbrew pozorom ‘Insular Dwarfism’ to bardzo zróżnicowany debiut. Nie tylko improwizacja, ale też hałas i cisza są istotnymi elementami tej układanki. Wybuchy zgiełku i brutalny atak dźwięku w Trepanning For Dummies brzmi rzeczywiście jak trepanacja czaszki… słuchacza. Z kolei Medicine Man jest stonowany i minimalny, a pierwsze sekundy łudząco przypominają początek głównego motywu z filmu ‘Mission Impossible’. W UV Mother DP brzmienie i gra pogłosów sprawia wrażenie słuchania go jakby w jaskini. Najlepsze są The Worm And A Dip Pen – pełen dowcipu i harmonii oraz Glass Of Water – nieformalny singiel, w którym oba saksofony przestają się ze sobą kłócić i prowadzą koncyliacyjny dialog. Całość stanowi dynamiczną i pobudzającą mieszankę, która wciąga i uzależnia. Z każdym kolejnym odsłuchaniem odkrywa nowe detale, a gra w rozszyfrowywanie źródła dźwięku i odgadywanie czy to saksofon czy może jego przetworzone programem brzmienie, zdaje się nie mieć końca. Ostrożnie dawkować!

Opakowanie: Oprawa jest bardzo minimalna i stanowi kojący kontrapunkt dla muzyki. Fotografia przedstawia obrazek wiszący w krakowskiej Eszewerii. Nie sposób nie docenić prostoty i piękna tego projektu. Jeden z moich ulubionych z katalogu Audiotong.


Ocena: b. dobry 5 / 6

Lista utworów:
1. Sea Serpent Fiesta
2. Trepanning For Dummies
3. Glass Of Water
4. The Worm And A Dip Pen
5. Medecine Man
6. Power Fool Bitch System
7. Reason In Question
8. UV Mother DP
9. Wok Wet To Sing

Czas: 35:21
Producent: Rafał Drewniany

Advertisements

~ - autor: Krzysztof Pietraszewski w dniu 20 lipca 2011.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s