Nico Muhly – Seeing Is Believing [Decca, 2011]

 

Wykonawca: Nico Muhly
Album: Seeing Is Believing | Rok: 2011
Wytwórnia: Decca | Nośnik: CD
Gatunek: classical
Podobne: Jóhann Jóhannsson, Daníel Bjarnason


Recenzja: Nico Muhly to młody amerykański kompozytor, który w swojej twórczości znakomicie balansuje pomiędzy klasyką i alternatywą. Z jednej strony pisze aranżacje dla Antony’ego, Jónsi’ego, Bonnie’go ‘Prince’ Billy’ego i Sama Amidona, a z drugiej operę ‘Two Boys’ wystawianą w English National Opera. Pierwsze płyty wydawał u przyjaciół w Bedroom Community, a ostatnio związał się wydającą klasykę wytwórnią Decca. Łącząc minimalizm, dawną angielską muzykę wokalną, współczesną elektronikę i muzykę kameralną zdaje się być twórcą, od którego warto zacząć słuchanie muzyki klasycznej, nawet bez znajomości teorii muzyki i terminów muzykologicznych. Słuchając jego płyt chronologicznie, w naturalny sposób zostaniemy wprowadzeni w ten świat. Klasyki, jak każdego innego gatunku, można słuchać dla przyjemności i nie należy się jej bać, ale to już temat na osobny tekst.

‘Seeing is Believing’ to najnowsza płyta Muhly’ego, nagrana z Aurora Orchestra pod batutą Nicholasa Collona. Jej tytułowa kompozycja to koncert na sześciostrunowe skrzypce elektryczne napisany na prośbę solisty Thomasa Goulda, który po ich zakupie chciał je wypróbować. Nie trzeba być melomanem, aby usłyszeć różnicę w brzmieniu i barwie tych skrzypiec – dwie dodatkowe struny i elektryczny przetwornik zwiększają możliwości tego instrumentu. Już na początku kompozycji słyszymy główny temat, wielokrotnie później przywoływany i modyfikowany. Utwór jak jego tytuł, Zobaczyć to uwierzyć, zestawia przeciwności. Radość i smutek, ciche i głośne, statyczne i dynamiczne, sacrum i profanum, niosące emocje skrzypce i orkiestra w kontrapunkcie. W efekcie całe 24 minuty są wciągające i zarażają melodyjnością.

Na albumie znalazły się jeszcze trzy inne autorskie kompozycje. Motion i Step Team są bardzo dynamiczne i rytmiczne. W tej pierwszej Nico starał się uchwycić nerwowe wyczekiwanie chórzysty na wejście po soliście, napięcie świetnie budują pauzy i krótkie frazy. To obsesyjne odliczanie prowadzi do energicznego i iście rozrywkowego finału. Z kolei w drugiej zainspirowany stepowaniem urządził muzykom prawdziwie wojskową musztrę. Wszystkie instrumenty niczym drużyna grają do jednego rytmu. Sztywno, ale z wyczuciem. Trzymana na wodzy energia w końcu zostaje uwolniona i rytm zaczyna się załamywać. To zaczyna przyspieszać, to zwalniać, ale nad wszystkim ciągle czuwa dowódca – puzon, który przywraca równowagę i ze spokojem w duecie z pianinem kończy 17 minutowy utwór. Ostatni By All Means budzi niepokój, jest trudny w odbiorze. Momentami filmowo prowadzi narrację, a chwilami chaos jaki wytwarza – przytłacza.

Poszczególne kompozycje Muhly’ego rozdzielają jego aranżacje renesansowych motetów Williama Byrda i Orlando Gibbonsa, a więc utworów wokalnych na instrumentalne. Są duchowe, bogobojne, delikatne i spokojne, ale przede wszystkim melodyjne. Stanowią swego rodzaju przystanki, momenty na złapanie tchu przed kolejnymi pełnymi żaru i pasji utworami młodego kompozytora, którego nazwisko warto zapamiętać. Rodowód i wszechstronność artysty sprawiły, że jego styl staje się rozpoznawalny, a twórczość wymyka się klasyfikacjom i nie daje się zamknąć w szufladzie z klasyką.

Opakowanie: Oprawa graficzna nawiązuje do tytułu ‘Seeing is Believing’. Okładkę zdobi obraz Oronce’a Fine’a La Sphere Du Monde pochodzący z 1549 roku. Jak w przypadku wszystkich płyt z wytwórni Decca design jest najwyższej próby, a pełna informacji i zdjęć książeczka bardzo przejrzysta i czytelna. Panuje tu bardzo klasyczny ład i porządek, który stworzyli the Partners.


Ocena: dobry 4 / 6

Lista utworów:
1. Seeing Is Believing (Nico Muhly)
2. Miserere Mei, Deus (William Byrd)
3. Motion (Nico Muhly)
4. This Is The Record Of John (Orlando Gibbons)
5. By All Means (Nico Muhly)
6. Bow Thin Ear, O Lord (William Byrd)
7. Step Team (Nico Muhly)

Czas: 72:20
Producent: John Rutter
Solista: Thomas Gould
Orkiestra: Aurora Orchestra
Dyrygent: Nicholas Collon

Advertisements

~ - autor: Krzysztof Pietraszewski w dniu 16 sierpnia 2011.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s