Trophies – Become Objects Of Daily Use [Monotype, 2011]

 

Wykonawca: Trophies
Album: Become Objects Of Daily Use | Rok: 2011
Wytwórnia: Monotype | Nośnik: CD
Gatunek: jazz, improv
Podobne: Laurie Anderson, Alessandro Bosetti solo


Recenzja: Trophies to trio Alessandro Bosettiego, włoskiego kompozytora zafascynowanego mową, a zwłaszcza jej związkiem z i oddziaływaniem na muzykę. Dwaj pozostali artyści to japoński gitarzysta Kenta Nagai (interesuje się fizycznym oddziaływaniem muzyki na ciało) i australijski perkusista Tony Buck – założyciel transowo-jazzowej grupy the Necks, grał też z legendami awangardy jazzowej począwszy od Kato Hidekiego, przez Otomo Yoshihide, na Johnie Zornie kończywszy. ‘Become Objects Of Daily Use’ przynajmniej na papierze brzmi ekscytująco. To próba zbudowania utworu na powtarzanych w kółko wersach, mowa staje się tu trzonem kompozycji, a przede wszystkim nośnikiem melodii.

Teoria, teorią, ale w praktyce już tak interesująco nie jest. Owszem powtarzane jak mantra zdania o absurdalnej treści są. Tworzą też melodię, która czasem wpada w ucho, ale nie jest to naturalna, pierwotna melodia tych poszczególnych słów, a wynikająca z ekspresyjnego ich wypowiadania. Głos Bosettiego jest z gatunku kochaj albo rzuć, mnie irytuje, przeszkadza i nuży – jest monotonny, jednostajny i nerwowy. Zapomniałbym jeszcze o angielskim z włoskim akcentem i nonsensownych tekstach – w zasadzie szkoda, że nie posłużył się językiem ojczystym, bo ten do eksperymentowania zdaje się być najlepszym wyborem i jego melodia jest dla wykonawcy naturalna. Bezprogowa gitara nie prowadzi z głosem dialogu, nie otula go swoimi dźwiękami, a jedynie go naśladuje, powtarza i wzmacnia. Zresztą również w jednej tonacji. Z kolei elektronika i perkusja zamiast podchwycić temat i go rozwijać, stoją doń w zupełnej opozycji. Perkusyjna kawalkada pędzi na złamanie karku i nie zważa na nic, nikomu nie daje się ujarzmić i nie poddaje się żadnym regułom. Dynamicznie, sprawnie, żwawo wybija to regularny, to asynchroniczny free jazzowy rytm. Natomiast elektronika zakwasza całość i dodaje jej kolejny, psychodeliczny wymiar.

‘Become Objects Of Daily Use’ słucha się jak dwóch różnych płyt jednocześnie. W rezultacie jest dziwnym albumem, tak odmiennym od tego z czym do tej pory się spotkałem, że dopiero po kilku przesłuchaniach, gdy pozbyłem się uprzedzeń i odrzucenia – naturalnych mechanizmów obronnych przed nieznanym – zacząłem dostrzegać w nim pozytywy. W tej na pozór litej skale, można dostrzec pęknięcia, korozję, żłobienia – poszczególne kompozycje zdają się flirtować z różnymi gatunkami i tak słychać tu echa space rocka, psychodelii, dubu i elektroakustyki. He Came Close to Simply Proceeding spaja wszystkich muzyków, w końcu grają do jednej bramki, ale nadal nieprzekonująco. W Let Me Take Out the Dog muzyka, ale też wokal, zyskują wyrazistość zanurzając się w agresywnym hałasie. Na końcu płyty czeka intrygująca niespodzianka, Alessandro śpiewający w takim trochę orientalno-buddyjskim stylu – zupełnie jakby odleciał do nieba z Lucy i diamentami! Mam wrażenie, że Bosetti wychodząc od ciekawej idei po prostu przekombinował i szkoda, że recytowania nie zostawił komuś innemu.

Opakowanie: Dopiero na okładce ze zdjęciem Roberty Frateschi znajdziecie prawdziwe trofea. Przedstawia leżącego pośród zwierzęcych poroży włoskiego kompozytora – megalomania czy manifest?


Ocena: dopuszczający z plusem 2+ / 6

Lista utworów:
1. This is Not the Same as Chanting
2. He Was a Very Foxy Gentleman
3. Hotels Are Ripping You Off in D.C.
4. He Came Close to Simply Proceeding
5. Enumerating Issues of Coexistence
6. In the Backseat Listen to Him Talk
7. Let Me Take Out the Dog
8. Spaceship

Czas: 54:50
Producent: Alessandro Bosetti

Reklamy

~ - autor: Krzysztof Pietraszewski w dniu 10 września 2011.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s