Np.WAT / Marchlevski / 27–29 – WAT001WAT002WAT003WAT004WAT005WAT006 N52o 39’ 53.0278’’ E19o 2’ 24.0917’’ [Requiem, 2012]

 

Wykonawca: Np.WAT / Marchlevski / 27–29
Album: WAT001WAT002WAT003WAT004WAT005WAT006 N52o 39’ 53.0278’’ E19o 2’ 24.0917’’ | Rok: 2012
Wytwórnia: Requiem | Nośnik: CD / 300 sztuk
Gatunek: performance, industrial, turntable
Podobne: the Residents, Godflesh, Philip Jeck


Recenzja: Trzymając w ręku wydawnictwo o tytule ‘WAT001WAT002WAT003WAT004WAT005WAT006 N52° 39’ 53.0278’’ E19° 2’ 24.0917’’’ nie sposób oprzeć się pokusie jego rozszyfrowania. Na pozór jest zupełnie nieczytelny, ale po wnikliwym zapoznaniu się z zawartością wszystko staje się jasne. Pierwsza część tytułu to numery katalogowe kaset opublikowanych przez wydawnictwo WAT, druga część to współrzędne geograficzne Włocławka – miasta, którym działało. WAT był prowadzony w latach 1989-92 przez grupę Np.WAT i oprócz jej nagrań wydał Marchlevskiego i 27-29. Na tej kompilacji wznowiono znakomitą większość zachowanego materiału tych grup, których oprócz wytwórni i miasta łączyła przyjaźń i połączone personalnie składy.

Pierwsza część płyty poświęcona jest nietypowej grupie Np.WAT. Nietypowej, ponieważ muzyka stanowiła ledwie ułamek ich występów i działalności artystycznej. Ten kolektyw artystyczny skupiony wokół Piotra Żaglewskiego (27-29) i Piotra Ryzińskiego działał w latach 1986-91 w różnych składach z udziałem m.in. Rafała Krygiera, Grzegorza Czupryniaka, Magdy Niemiry, Joanny Czupryniak (27-29) i Grzegorza Tyszkiewicza (Marchlevski). Zaczynali od prymitywnego post-punk’a, ale już 1987 roku po koncercie na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Alternatywnej Marchewka postanowili zreformować prezentowaną estetykę. Działalność Np. WAT skupiła się na happeningu, performance i działaniach parateatralnych, zorientowanych na dadaizm, futuryzm i surrealizm. Ich występy były skrzętnie przygotowywane, łącznie z przebraniem, scenografią i rekwizytami, dlatego trudno ocenić twórczość dźwiękową w oderwaniu od całej reszty. Piszę dźwiękową, bo nie zawsze mamy do czynienia z muzyką. Krótki opis poszczególnych pozycji powinien Wam zarysować oryginalność i różnorodność działań Np.WAT.

Wśród dziesięciu nagrań znajdziemy dwa fragmenty cyklu ‘Zamrożone Samopoczucia w Tygodniu’ z 1988 roku (wydany na kasecie ‘Dokument’ w 1991 roku), który miał prezentować wizję i rozumienie dni tygodnia. Poniedziałek jest sapiący ze zmęczenia i hałaśliwy od pracy maszyn, natomiast Niedziela trochę leniwa, sielankowa i beztroska. Są też dwa fragmenty ‘Uroków’ z 1990 roku, będących zapisem muzykowania w domu jednego z artystów. Brzmią one jednocześnie mrocznie i infantylnie. Utwory Di-Da i Wojtek oparte są na wykonywanym przez dorosłych dziecięcym śpiewaniu-gaworzeniu.

Siedzi anioł w niebie, pisze list do Ciebie, ja-kim a-tra-men-tem? / Nie ołówkiem, atramentem, tylko złotym dijamentem

to dziecięca wyliczanka zilustrowana upiorną i niepokojącą muzyką w fenomenalnej Wodzie. Znakomite są również Poemat fonetyczny – Psy i Akcja Dźwiękowa. Pierwszy powstał w 1990 roku i prezentuje poezję fonetyczną grupy, która poruszając się na czworaka szczeka i warczy wprawiając publiczność w osłupienie, albo wręcz w interakcję. Drugi to fragment Szpiegów – 30 min. zapisu z 1987 roku zaszyfrowanej wiadomości podawanej w języku czeskim liczebnikami od 0 do 9 przez agentów służb państwowych – nagranie orwellowskie i transowe.

Drugą część wydawnictwa wypełnia osiem utworów Marchlevskiego z kasety demo ‘Massmurder’ (wydana w 1990 roku, wznowiona przez WAT w 1991 roku) i pierwszego albumu ‘Parasitism’ zarejestrowanego w 1993 roku podczas półprofesjonalnej sesji, z której nie udało się wykupić wszystkich taśm i wydano zaledwie część zarejestrowanego wówczas materiału. Początkowo zespół grał jako trio bas, gitara i perkusja, ale szybko stał się duetem Grzegorza Tyszkiewicza i Tomka Lewandowskiego z automatem perkusyjnym lub preparowanymi taśmami z podkładem rytmicznym. Od 1993 roku koncertowali jako kwartet z muzykami Kinsky’ego, który jest spadkobiercą i kontynuatorem twórczości Marchlevskiego. Nową odsłonę zespołu jako pierwsi zobaczyli warszawiacy w klubie Giovanni na koncercie zorganizowanym przez wówczas nieznaną jeszcze firmę Alter Art.

Masywne utwory grupy niosą echa twórczości Sonic Youth, Swans (wokal przede wszystkim!) i Godflesh (brzmienie!). Ich brudna, chropowata i maksymalnie przesterowana muzyka niesiona jest prostą, monotonną i miażdżącą perkusją. Utwory aż proszą się o ponowne nagranie na dobrym sprzęcie, żeby w końcu mogły zabrzmieć mięsiście z pełną mocą. Pod tym względem przyzwoicie wypadają kompozycje z ‘Parasitism’: dwuczęściowy No Confidential In The Flesh i trzyczęściowy Tybet. Intro pierwszego przypomina twórczość Np.WAT, ale po wejściu gitar to złudzenie mija. Zgiełk, jazgot, chaos i zniszczenie! Drugi to absolutny faworyt w tym zestawie. Pierwsza część End Of The Century to kower utworu Za Siódmą Górą zespołu Wojcka Czerna, w którym o końcu kultury śpiewa się jak przy ognisku w beztroski sposób. Część druga to radykalna zmiana w bezkompromisowy i bezlitosny walec miażdżący wszystko co wejdzie mu na drogę. Brutalne, nieokiełznane i genialne! W trzeciej, ostatniej części hałaśliwa etiuda w stylu mrocznego ambientu. Trzy pozostałe utwory pochodzą z demo ‘Massmurder’, które zostało nagrane na taśmę magnetofonową w improwizowanej sesji, bez poprawek i dogrywek. Marchlevski traktował to nagranie jako rodzaj notatnika, stąd kiepska jakość wynikająca z doraźnego charakteru rejestracji. Skandowanie przez krzykaczkę na prostym rytmicznie podkładzie, melorecytacja na psychodeliczno-kosmicznym tle i połączenie elementów dwóch poprzednich w trzecim. Aranżacje i kompozycje nie zachwycają, ale czuć w nich potencjał grupy, uwolniony w kolejnych nagraniach.

Na trzecią część kompilacji składają się nagrania eksperymentalnego projektu plastyczno-muzycznego 27-29 działającego w latach 1990-92. Duet Piotra Żaglewskiego i Joanny Czupryniak miał wspierać działalność grupy macierzystej Np.WAT np. przez prezentację prac graficznych 27-29 podczas jej występów. Twórczość plastyczna była wykonywana w większości na kliszach fotograficznych. W części muzycznej grupa opierała się dźwiękach płyt winylowych pochodzących z pierwszych i ostatnich rowków. Zgrywane z nich trzaski były poddawane obróbce i zapętlaniu, a po odpowiednim wzmocnieniu stanowiły budulec wielowarstwowych kompozycji – pętle były puszczane od tyłu i nakładane na siebie. Istna awangarda!

Wśród sześciu opublikowanych nagrań dwa pochodzą z kasety ‘Dokument’ (split z Np.WAT), a cztery pozostałe z jedynego koncertu, który odbył się 29 maja 1992 roku w Kołobrzegu w kawiarni Tryton mieszczącej się w latarni morskiej. 27-29 zagrali wtedy na gramofonie, magnetofonie i konsolecie. Na stworzonym hałaśliwym, brudnym i przemysłowym podkładzie słychać też wydzierającego się Żaglewskiego. Z rejestracji koncertu zachowały się tylko te cztery utwory, resztę wciągnął magnetofon razem z taśmą… Nagrania studyjne 270 157 i 270 029 są bardziej oszczędne, wręcz minimalne. W pierwszym trzaski przypominają maszerujące wojsko, w drugim udało się osiągnąć ciekawą strukturę rytmiczną, która kojarzy się z muzyką latynoamerykańską.

Oprócz tego grupa 27-29 redagowała i kolportowała magazyn artystyczny, w którym poza prezentacją własnych prac pisali o interesujących inicjatywach artystycznych.

Włocławskie grupy Np.WAT, Marchlevski i 27-29 skupione wokół wydawnictwa WAT i pisma 27-29 tworzyły niezwykle oryginalną i zróżnicowaną muzykę, nie ograniczając się zresztą tylko do tej formy wypowiedzi. Połączyła je pasja i potrzeba odróżniania się, nawet od siebie. Kompilacja ‘WAT001WAT002WAT003WAT004WAT005WAT006 N52° 39’ 53.0278’’ E19° 2’ 24.0917’’’ jest solidną i rzetelną prezentacją ich twórczości, a przy okazji narodzin polskiej muzyki industrialnej.

Opakowanie:  Wydawnictwo zostało opublikowane w formie 60 stronicowej książki (z tekstami w języku polskim i angielskim) w twardej, drewnianej oprawie z grafiką naniesioną sitodrukiem. W książce znajdziecie opis katalogu WAT, kalendarium każdej z grup, wspomnienia i anegdoty przytoczone przez artystów, a wśród nich m.in. bójka na koncercie Np.WAT w klubie Nurt w Poznaniu, propozycja the Ex złożona Np.WAT podczas Marchewki, zgubiony bagaż, wsparcie Ministerstwa Kultury i jaśniejące ściany. Całość świetnie złożona i wyprodukowana. W końcu i w Polsce doczekaliśmy się tak oryginalnie wydawanych płyt! Brawo Requiem Records!


Ocena: bardzo dobry 5 / 6

Lista utworów:
Np.WAT
1. Akcja Dźwiękowa fragment
2. Wojtek
3. Di–Da
4. Niedziela
5. Poemat Fonetyczny – Psy
6. Poniedziałek
7. 3–Urok B
8. Woda
9. Aus Polen
10. 4–Urok B.
Marchlevski
11. No Confidential In The Flesh (part 1)
12. Sound From Broken Homes
13. No Confidential In The Flesh (part 2)
14. Tybet (part 1) End of The Century
15. Tybet (part 2)
16. Egocentral Park
17. Love Yr Dress Sister
18. Tybet (part 3)
27–29
19. 270 157
20. KOL29 427
21. KOL29 227
22. KOL29 127
23. KOL29 327
24. 270 029

Czas: 77:20
Producent: Marcin Bociński

Advertisements

~ - autor: Krzysztof Pietraszewski w dniu 12 kwietnia 2012.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s