If, Bwana / Dan Warburton – I am Sitting in Phill Niblock’s Kitchen [Monotype, 2011]

 

Wykonawca: If, Bwana / Dan Warburton
Album: I am Sitting in Phill Niblock’s Kitchen | Rok: 2011
Wytwórnia: Monotype | Nośnik: CD
Gatunek: field recordings, experimental
Podobne: Luc Ferrari, Alvin Lucier, Kim Cascone


Recenzja: Al Margolis prowadzi eksperymentalną wytwórnię Pogus Productions (wcześniej Sound of Pig Music). W nagraniach jako If, Bwana specjalizuje się w tworzeniu kolaży muzycznych z przetworzonych dźwięków. Dan Warburton jest kompozytorem, muzycznym dziennikarzem i eseistą oraz gra na fortepianie i skrzypcach. Obaj panowie zagrali koncert 4 kwietnia 2008 roku w belgijskiej Getyndze. ‘I am Sitting in Phill Niblock’s Kitchen’ to tylko nagranie, które zostało na ten koncert przygotowane, a dodatkowo na żywo do niego improwizowali w duecie (odpowiednio na klarnecie z elektroniką i skrzypcach).

Tytuł płyty nawiązuje do albumu Alvina Luciera ‘I am Sitting in a Room’, w którym wymówione przez artystę zdanie rezonuje z pomieszczeniem, co jest nagrywane i odtwarzane ponownie w kółko, aż kompletnie się rozmyje i osiągnie czystą harmonię. W 2003 roku ukazała się również płyta ‘I am Not Sitting in a Room with Reynols’, na której znalazł się zapis koncertu Reynolsa do taśmy z dwunastoma warstwami nieedytowanych nagrań terenowych przygotowanej przez Dana Warburtona. Synteza koncepcji obu tych płyt stanowi rdzeń recenzowanego albumu – coś w rodzaju planowanego i nieprzewidywalnego jednocześnie przypadku.

Dan Warburton zebrał wszystkie posiadane na płytach nagrania Ala Margolisa (było ich około stu) i cyfrowo je spowalniając rozciągnął do 45 minut każde (planowany czas występu). Następnie ponakładał je na siebie i zmiksował w taki sposób, że jedne przelewały się w drugie, tak by w jednej chwili nie wszystkie naraz były słyszalne. Później nagraniem zajął się If, Bwana i odtworzył je w tytułowej kuchni Philla Niblocka (ten prowadzi fundację Experimental Intermedia wspierającą muzykę awangardową w Nowym Jorku i Getyndze, sam również komponuje) i całość nagrał z dźwiękami otoczenia – odgłosami ulicy i kuchni. Wersja na CD, w rekompensacie za brak instrumentalnych improwizacji z koncertu, została wzbogacona o kolejną warstwę dołożoną przez Margolisa. Rozciągnął on minutową kompozycję Warburtona na fortepian Speed Study I do ponownie 45 minut. W efekcie fortepian jest nie do rozpoznania, a zostało po nim niskie basowe buczenie.

Proces twórczy wydaje się być skomplikowany, ale na szczęście efekt końcowy nie jest równie przytłaczający. Kompozycja jest gęsta, płynna i zachmurzona. Snuje się niespiesznie i nieangażująco, a z tego letargu wybijają tylko dźwięki tłukących się naczyń i sztućców. Amorficzne i trudne do zidentyfikowania dźwięki kontrowane są hałasem ulicy. Kuchnia Niblocka musi być otwarta na ruchliwą i głośną okolicę – często słychać przejeżdżające samochody, charakterystycznie hamujące autobusy i syreny pojazdów uprzywilejowanych. Mimo to nagranie ma charakter spokojny, a nawet relaksacyjny. Okna mojego mieszkania również wychodzą na zatłoczoną i zakorkowaną ulicę (w dodatku z tramwajami) i słuchanie tej płyty przy otwartych oknach powoduje wejście w konwencję i eksperymentowanie z nagraniem. Dodajemy kolejną warstwę i zupełnie tracimy orientację, które dźwięki dobiegają z jakiego źródła. Zaskakująco koncepcja robi się interesująca i przyznaję, że wciąga. Bez niej płyta byłaby niezauważalna.

Opakowanie: Monotype wydało ‘I am Sitting in Phill Niblock’s Kitchen’ w czteropanelowym ekopaku. Z przodu i z tyłu widnieje fotografia, najpewniej przetworzona cyfrowo. Żałuję, że nie jest to kolaż wykonany w analogiczny sposób jak sama kompozycja. Dodatkowo w środku znajduje się krótki tekst Warburtona objaśniający proces twórczy.


Ocena: dobry z minusem 4- / 6

Lista utworów:
1. I am Sitting in Phill Niblock’s Kitchen

Czas: 44:54
Producent: Tom Hamilton

Reklamy

~ - autor: Krzysztof Pietraszewski w dniu 8 czerwca 2012.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s