Alexei Borisov / Olga Nosova / Dave Phillips – Borinosophil [Monotype, 2011]

 
Borinosophil

Wykonawca: Alexei Borisov / Olga Nosova / Dave Phillips
Album: Borinosophil | Rok: 2011
Wytwórnia: Monotype | Nośnik: CD
Gatunek: drone, experimental, improv, field recording, noise
Podobne: Toshimaru Nakamura, If,Bwana, Dan Warburton


Recenzja: ‘Borinosophil’ – trio, którego nazwa łączy pierwsze litery nazwisk tworzących je muzyków. Alexei Borisov – weteran rosyjskiego industrialu i improwizacji. Olga Nosova – perkusistka i wokalistka moskiewskich grup Syncopated Silence i Motherfathers. Oboje tworzą od 2009 roku duet eksperymentujący z łączeniem minimalizmu, elektroniki, słowa mówionego, psychodelii, jazzu, elektroakustyki i noise’u. Trzecim członkiem składu jest Dave Phillips – zafascynowany psychoakustyką, nagraniami terenowymi, sztuką dźwięku i rytuałami dźwiękowymi, aktywny od 25 lat szwajcarski bezkompromisowy artysta. Bada behawiorystyczny wpływ muzyki i dźwięku, którymi próbuje wywołać pierwotne wspólne emocje i zachowania, które współcześnie trzymamy w ukryciu. Komunikacja dźwiękowa jest pierwotna i bezpośrednia. Prace dp starają się dostarczyć oczyszczającego i wyzwalającego doświadczenia. W czerwcu 2009 roku Borisov/Nosova zagrali koncert z Phillipsem w Moskwie.

‘Borinosophil’ jednak nie zawiera po prostu nagrania z tego koncertu. Na przełomie 2010 i 2011 roku Phillips przearanżował je i podejrzewam, że miał do tego zadania radykalne podejście. Pierwsze dwa utwory są mocno pocięte. Dynamika tych nagrań – gwałtowne przejścia od hałasu do ciszy, przyprawiają o nagły skok adrenaliny (szczególnie przy instrukcji „play loud”), ale też powodują, że zastanawiasz czy aby Twój odtwarzacz wyrabia z materiałem, czy właśnie za szybko nie idziesz i zaczyna buforować, czy płyta nie jest zabrudzona, albo zarysowana, a może to kabel od słuchawek przerywa. Wśród dźwięków dominują sprzężenia, szumy, fale radiowe, stuki, trzaski, dźwięki przypominające bicie serca, drukarkę igłową, sygnał cofania, syrenę, czy skrzypiącą huśtawkę. Oba urywają się niespodziewanie. W trzecim Untitled nie brakuje jednostajnych dźwięków – czystszych i bardziej przybrudzonych. Narastającemu brzmieniu towarzyszy dynamiczny stukot. W kolejnej czwartej porcji, która trwa niemal 20 min, intensywność dźwięków przybiera na sile. Dochodzą dźwięki wyładowań, spięć i płynącej energii elektrycznej. Nagrania terenowe zwierząt, prawdopodobnie świń i mew – być morze również szumu fal. To najlepszy utwór na płycie, przede wszystkim dlatego, że wiele się w nim dzieje i posiada spójną narrację, a nawet tematy, do których improwizatorzy wracają, co jest bardzo rzadkie w tak syntetycznej muzyce. No właśnie, bo grają na elektronice, obiektach i nagraniach terenowych, ale podobno też na basie, gitarze i perkusji, a nawet wokal jest wymieniony w nocie. Co prawda są jakieś sample głosowe, ale tych tradycyjnie rockowych instrumentów w czterech pierwszych nagraniach nie słyszałem. Natomiast ostatni Untitled jak najbardziej został na nich zagrany. Są gitary, wokal i perkusja. Część puszczona od tyłu, część normalnie. Słychać nawet publiczność. Bardzo klimatyczny, lekko mroczny, snujący się quasi-blues. Ewidentnie mocno zedytowane, co każe się zastanowić, czy aby tak nie wyglądał ten koncert, czyli bardziej konwencjonalnie, a w poprzednich utworach Phillips posunął się o wiele dalej w aranżowaniu tych nagrań.

Opakowanie: Grafika jest cudowna – mocno nawiązuje do miejsca, w którym koncert zagrano. Jest więc Kreml, jest socrealistyczny monumentalizm. Są nawiązania do plakatów komunistycznej propagandy. No i tytuł napisany cyrylicą. W środku i z tyłu negatywy zdjęć, m.in. ruchomych schodów prowadzących głęboko pod moskiewską ziemię do najbardziej pałacowego metra na świecie. Majstersztyk.


Ocena: dobry z plusem 4+ / 6

Lista utworów:
1. Untitled
2. Untitled
3. Untitled
4. Untitled
5. Untitled

Czas: 50:01
Edycja: Dave Phillips

Advertisements

~ - autor: Krzysztof Pietraszewski w dniu 29 kwietnia 2013.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s