Troum + Aidan Baker – Nihtes Niht [Alone At Last, 2013]

 
Aidan Baker + Troum - Nihtes Niht

Wykonawca: Troum + Aidan Baker
Album: Nihtes Niht | Rok: 2013
Wytwórnia: Alone At Last | Nośnik: CD
Gatunek: drone, ambient
Podobne: Rapoon, Nicholas Szczepanik


Recenzja: Troum to niemiecki duet, którego nie trzeba przedstawiać fanom industrialu i drone. W latach 1988-1996 byli częścią wpływowego Maeror Tri. Od 1997 roku Martin Gitschel (Glit(s)cH) i Stefan Knappe (Baraka[H]) nagrywają pod nazwą Troum, która w starogermańskim oznacza sen/marzenie, a traktowana jako skrót oznacza Tiefenmusic Reaching Our Unconscious Minds (Muzyka głębi docierająca do naszej podświadomości). W tych znaczeniach zawarty jest cel duetu, który swoją muzyką chce wywoływać wrażenie snu na jawie i hipnotyzująco-transowe stany, co podkreśla także logo Troum w postaci spirali. Grają przede wszystkim na tradycyjnych instrumentach (gitary, perkusjonalia i klawisze), ale też generują dźwięki przypadkowymi przedmiotami. Duet prowadzi także wydawnictwo Transgredient Records, a oprócz tego Knappe od 20 lat rozwija uznaną Drone Records. O Aidanie Bakerze dopiero pisałem tutaj, dlatego na potrzeby tej recenzji dodam tylko, że to trzecie wydawnicze spotkanie Kanadyjczyka z Troum. W 2008 Brainwashed wydało DVD ‘Brainwaves Festival: Night 1 – Part 1’ z koncertami Nadji, Troum i Z’ev nagranymi w 2006 roku. W 2010 Transgredient (CD) i Denovali (winyl) wydali ‘Dominium Visurgis’ – nagraną wspólnie w 2008 roku spontaniczną improwizację Nadji i Troum w Bremen.

Teraz sytuacja była podobna, ale zabrakło Leah z basem. Ponownie mamy do czynienia z rejestracją na żywo w studiu bez późniejszego dodatkowego przetwarzania dźwięków. Sesja miała miejsce w tym samym studiu, czyli Ghutto-M w marcu 2011 roku. Znów dwa lata upłynęły nim materiał ujrzał światło dzienne. No i to druga recenzja z muzyką Bakera i lodowcem w tle – Knappe powiedział, że ich zamiarem było napisanie ścieżki dźwiękowej do lodowych pejzaży, w których otoczeniu przebywając, czujemy się bardzo zagubieni. Tytuły utworów w starogermańskim oznaczają cztery kierunki świata. ‘Nihtes Niht’ to z kolei nieistniejące już w języku niemieckim wyrażenie ‘nic z niczego’. Nicość, zapomnienie, nieistnienie, zagubienie, przestarzałość – to wynikające z tej nadbudowy skojarzenia, które doskonale pasują do muzyki. Cztery bardzo ciche, wyważone i pozornie monotonne utwory, które zdają się prowadzić słuchacza donikąd, ale jednak w czterech różnych kierunkach. Nort dla przykładu rozwija się na dwóch płaszczyznach: na wierzchu słychać głębokie pomruki basowe, w tle wysokie, piskliwe i metaliczne dźwięki perkusjonaliów. Oprócz nich na płycie słychać jeszcze akordeon i nagrania terenowe, ale przeważają charakterystyczne dla wszystkich muzyków dźwięki gitary elektrycznej. Ostan prowadzi nas w stronę wschodnich brzmień, tybetańskich mis, rytmicznych dźwięków, sakralnego oczyszczenia i skąpania w gitarowych przesterach. Utwory wydają się być bardzo minimalne, bo nie atakują intensywnością i głośnością, jeśli się jednak w nie wsłuchacie usłyszycie, że pod powierzchnią sporo się dzieje i detale powoli zmieniają i rozwijają te kompozycje. Sprawiają wrażenie bardzo lekkich i przestrzennych, a jednocześnie nie brakuje w nich napięcia. Mam wrażenie, że muzycy specjalnie nagrali je tak cicho, żeby zmusić słuchacza do wytężenia uwagi – podobnie jak wykładowca ścisza swój głos.

Opakowanie: Alone At Last to rosyjskie wydawnictwo, a ‘Nihtes Niht’ jest w nim czwartą publikacją. Wszystkie zapakowane są w unikatowy ekopack, którego kolejne panele/warstwy tworzą przestrzenną grafikę z nakładających się coraz większych kwadratów z wyciętym oknem. Ta misterna konstrukcja zawiera 11 kwadratowych pocztówek z generowaną cyfrowo grafiką i namalowanymi przez Work.of.Ages obrazami, które doskonale pasują do całości i mają tworzyć poszerzającą doznania wizualizację muzyki. Nieprzemyślany jest sposób zamykania owego ekopacka, ponieważ łatwo go przy otwieraniu rozerwać. Natomiast trzeba docenić nietuzinkowość projektu opakowania, choć razi nadmierna cyfrowość grafiki. Limitowane do 500 sztuk, pierwszych 50 zostało podpisanych przez muzyków.


Ocena: dobry 4 / 6

Lista utworów:
1. Sunt
2. Nort
3. Westan
4. Ostan

Czas: 57:34
Producent: Troum
Mastering: Markow C.

Reklamy

~ - autor: Krzysztof Pietraszewski w dniu 11 Maj 2013.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s